March 7, 2011

Kota Bandung Part 2


Nama Bandung berasal dari perkataan Bendung yang mana kota Bandung ni berbentuk seperti telaga. yang terjadi akibat terbendungnya sungai Citarum oleh lava Gunung Takuban Perahu. Bandung ni dulu juga dikenali sebagai Paris Van Java dan merupakan kota yang teraman di dunia berdasarkan survey majalah Time 1990.

Day 2
Kota Bandung, Jawa Barat Indonesia

Semua orang tahu yang Bandung memang terkenal dengan pusat membeli belah..dengan adanya banyak shopping mall dan juga factory outlets.jadinya kedatangan aku ke sana adalah untuk bershopping jugak! dan juga makan2...sebab aku rindukan pisang bakar with cheese tu..hehe.

ok, we started our 2nd day with breakfast in hotel..menu tak banyak pun kat sini..ada cuma roti yang boleh nak toast atau pun tak..jem ada strawberry, marjerin dan peanut butter je..selain roti ada bubur kacang, nasi goreng dan telur mata..since tak banyak choice aku cuma makan bubur kacang dan roti 2 keping..en.hasben pulak makan nasi goreng dengan telur mata..kalau biasa nya g hotel2 kat Malaysia,banyak tul pilihan breakfast...even masa last year g Krabi pun banyak pilihan breakfast yang dihidangkan..sini + breakfast = bor____ring~


sambil makan kami pun bersantai dengan menonton siaran tv kat sana..sangat best sebab diaorang duk tengok Upin Ipin..bangga sekejap! hahahaha...


selepas kenyang makan dan tengok Upin Ipin, kitaorang pun start la berjalan kaki sepanjang Jalan Cihampelas..banyak kedai2 menarik di sepanjang jalan tapi kitaorang takde plan untuk bershopping lagi pagi tu..kat sana kene berhati-hati sikit sebab ramai penjual2 yang berusaha untuk meng'offer' kita untuk beli barangan yang dijual...biasanya penjual2 yang berjalan kaki sambil membawa barang jualan mereka..kita kene pandai tolak tawaran diaorang..

ada tu konon offer harga murah dan yang paling murah la diaorg bagi untuk kita tapi sebenarnya tak murah mana pun..cuba jalan lagi dan confirm akan ada yang menawarkan juga barangan yang sama tapi dengan harga yang lagi murah..

peringatan di sini, jangan terus beli barang yang ditawarkan walaupun kita rasa barang tu dah cukup murah bagi kita..kita kene survey lagi dari tempat2 lain..

apa yang menarik di sepanjang Jalan Cihampelas tu adalah factory outlets diaorang..sana factory outlets siap ada lambang superhero tersendiri..ada superman la,spiderman la, king kong la..pandai la untuk attact people to singgah kat kedai mereka.. :)

:: spiderman di bandung ::

:: berlatar belakangkan Aladin ::

:: me in Jl.Cihampelas ::

harga kat factory outlets sini agak berbeza dari outlets di Jalan Dago dan Jalan Riau..sepanjang berada kat sana, factory outlets kat Jalan Riau lagi murah..
kat sini pun ada shopping mall..tak silap ada 2 @ 3 mall kat sini..tapi kitaorang cuma g Cihampelas Walk je..banyak restoran2 di sini..KFC,Pizza,Wendy,JCo donuts dan lain2 lagi..the 1st day kitaorang makan kat JCo Donuts..since tadi nya breakfast kat hotel yang ala-ala je..hehehe

:: pemandangan di Cihampelas Walk ::
 
en.hasben order set yang couple ngn dia beli mug as cenderamata..murah je tau..set couple tu ada 2 air (suka korang la nak pilih air apa tapi kitaorang amik cappucino ice blended), 2 donuts yang biasa, 1 set baby donuts (24pieces),1 yogurt dan set mug. semua tu dengan harga Rp145,000..kalau convert duit Malaysia RM50..kat Malaysia mana dapat harga macam tu..

:: our lunch ::

:: yogurt untuk en.hasben..dia cakap sedap yogurtnya..siap ada macam2 buah yang boleh dipilih..aku cuma pilih kiwi untuk dia ::


:: baby donuts in JCo..macam2 jenis ada.. ::


:: drinks for us and yogurt for hubby ::


:: our mugs are inside the paperbag ::


:: my hubby ::


:: my hubby's wife; me ::

:: a note atas tissue untuk en.hasben. tisunya pun menarik.. ::

:: note untuk Ikin..teringat 1st time makan JCo..masa tu baru abis swimming kat Subang dengan Ikin dan Siti..baju swim yang disponsor oleh Siti..swimming kononnnnn... ::
 

lepas kenyang perut sekali lagi, kitaorang pun jalan2 di dalam Cihampelas Walk tu..biasa la window shopping je..motif la nak shop dalam mall yang harga lebih kurang Malaysia je.. ;p

:: dari sini leh nampak permandangan kota bandung ::

:: aku, berlatar belakangkan kota bandung ::

dah puas jalan2 dalam mall, kitaorg pun meneruskan perjalanan ke Pasar Baru dengan menaiki angkutan..aku lupa dah apa nama nya..tapi tunggu je la kat tepi jalan..ada nampak angkutan, korang tanya dulu supir dia..kalau dia kata bukan, tanya la dia angkutang yang ada jalur color apa..sure diaorang membantu! tu kelebihan kat Bandung..orang kat sana jenis membantu..tak kisah la yang duduk2 tepi jalan tu ke, pekerja2 dalam mall ke, pendek kata berbudi la orang2 bandung ni.. 

sampai je kat Pasar Baru, terus je cari kedai Om Agoes ngn tante..nama kedai tu Kheni..berpusing gak la sekejap dalam tu..pasar baru ni je ada 7 tingkat..setiap tingkat berapa besar plak kan..dah la semua kedai ala2 lebih kurang je..telekung, kain, telekung, baju, kain, telekung, kain, baju...huhuhu...

dah jumpa kedainya, seperti biasalah..macam sesi jejak kasih kejap..tapi takde nangis2..tanya2 khabar,tanya perkembangan terbaru..kitaorg plak bagi gambar kawin kitaorang aritu..memang ada cucikan gambar beberapa keping untuk family Om buat kenangan..en.hasben plak showed them video masa majlis perkahwinan. diaorang pun enjoy watching the video sambil tanya2 pasal adat dan budaya kita..kerajaan Malaysia leh jadikan kitaorang ni agen perlancongan untuk memperkenalkan adat dan budaya Malaysia.. ;P

after that, en.hasben dan Om pergi mencari buah tangan untuk geng2 en.hasben..seperti biasalah buah tangan untuk budak2 lelaki ni..ROKOK! haih, dah baik hati dah belikan buah tangan tapi beli benda yang mengundang kepada kerosakkan diri..apalah en.hasben tu..tapi tak leh salahkan dia jugak kalau dah kawannya pun pesan belikan rokok.. ;p

after awhile, aku plak ngn Odhe(anak Om dan tante) g mencari buah tangan untuk kaum2 perempuan plak..aku belikan baju batik ala2 baju kelawar untuk family aku dan en.hasben..

untuk aku dan en.hasben,kitaorg cuma beli sepasang kain untuk buat baju kebaya dan baju melayu..konon2 untuk raya..1st time raya bersama as suami isteri..mesti macam excited sikit..padahal ganti puasa pun lum lagi.. ;p

dah penat beli belah, kitaorg pun g makan kat atas..tapi cuma aku,en.hasben dan Odhe..om dan tante nak g church ngajar koir..Odhe pulak ikut kitaorg g balik hotel dan berjalan2 ke factory outlets..dari pasar baru ke hotel, kitaorang naik angkutan sekali lagi. 

dah sampai hotel, kitaorang letak hasil shopping dan terus bersiap2 untuk ke Rumah Mode..outlets yang terkenal di Bandung..kat sini, kitaorang cuma beli baju untuk diri masing2 sorang sehelai, then beli buah tangan untuk anak buah.

:: us in Rumah Mode ::

:: us again ::


:: dengan family Om..actually belakang tu ada patung..tapi aku tak berapa berkenan, jadinya aku edit sikit dengan hitamkan gambar patung tu.. ::

 sedang pilih2 apa yang nak dibeli, Om ngn tante pun dah sampai di situ jugak..kitaorang pun cepat2 bayar sebab takmo bagi orang menunggu..si Odhe sangat baik hati temankan kitaorang shopping..

after shopping,kitaorang g dinner..malam ni om ngn tante bawa kitaorang g makan di restoran BMC dalam Paris Van Java shopping mall..sini ala2 midvalley la..restoran2 plak macam kat KLCC tu..yang tepi2 jalan, yang boleh cuci2 mata..hehehe

om ngn tante makan nasi liwet..aku dan en.hasben dah gelak2 dulu masa tengok senarai menu tu..tetiba macam kelakar je bunyi nya sebab kat Malaysia kalau sebut liwat boleh mengundang padah..silap-silap kene tahan dengan ISA..hahaha

:: inilah dia nasi liwet..tapi sebutannya liwat ::

:: ini plak nasi bakar ikan asin with ayam goreng..nasi tu dibakar dalam daun pisang,dalam dia ada ikan masin yang dipotong kecil2 dan ikan bilis yang kecik2 tu. en.hasben punya santapan ::

:: ni aku nya santapan..aku jenis playsafe..takut nak makan nasi yang tak biasa..takut tak kene dengan tekak..kat Bandung nya fries sgt sedap..sos cili sana pun sedap..pedas tapi tetap ada rasa nak lagi cecah sos cili tu..fries ngn sos cili sedap tu bukan kat kedai ni je tapi kat mana2 restoran kat Bandung..kitaorang dah try kat kedai lain pun sedap jugak! ::

after makan, kitaorang pun terus balik ke hotel dengan dihantari oleh Om..
balik hotel terus on tv, tukar baju then zzzzzzzzzzz,tido!!!

esoknya punya citer, next post ok! 



Info from:
http://id.wikipedia.org/wiki/Kota_Bandung


1 comment:

lunianikiysa said...

Beb jom "swimming" lgi heheeheh