October 13, 2010

5 hinggit vs 50sen!

nk story sket...

Isnin baru2 ni, g la pasar mlm ngn my sister...pastu terigt nk kene beli ubat semut..jln2 la, cari ubat semut..ada 1 gerai ni ada jual..dia jual 2 peket RM5..dh terasa mcm mahal..tp dlm hati ckp,maybe power kot ubat semut ni..letak sket je semut2 mati...belilah RM5 dpt 2 peket..pergi la jln2 kat gerai lain nak beli makanan...dh abis pusing 1 round singgah gerai yg jual brg2 rumah mcm berus, ubat gegat semua..sekali ada jual ubat semut yg sama mcm aku beli yg 1st tu..tanya harga kat apek tu, sepeket 50sen..masa tu dh menyumpah2 la kan...aku beli sepeket, pastu bawa g gerai yg 1st tu..aku tanya abg tu lg sekali, ni 2peket rm5 ke?? dia ckp aah....aku ckp la, kat kedai dpn tu,kedai apek tu sepeket 50sen je..dia leh jwb apa, sama ke mcm yg dia jual..dlm hati aku, ko ni bodoh jugak kan..klau xsama xde la aku dtg complain..aku jwb la sama..ni saya dh beli dh 1..ngn muka terkebil dia tu, dia ckp "mana lah saya tau dia ada jual"...lantak ko la kan tau ke x tau..tp beragak la sket..byk kot bezanya!! adik aku diam je la kan..dia tukang tunjuk peket yg dh beli 50sen tu..aku ckp kat abang tu, saya nk pulang balik bnd ni..boleh ke x? dia x cakap pun boleh ke x..tp dia hulur rm5..aku pun bg balik brg dia..bodoh betul! nk cepat kaya ke apa!! dh dpt duit rm5 tu, aku g beli kat apek tu rm2...dapat 4 bungkus lg....kat bwh ni gmbr ubat semut yg aku beli aritu....


so, kesimpulannya...kepada peniaga2, bakal2 peniaga, beragak sket klau nk berbisnes pun..xpayah la nk makan duit org sampai berganda2..x berkat pun duit tu nanti..

till then..........

No comments: